لوگو دکتر فرامرز ذاکری

نشانی مطب

تهران خیابان شریعتی، نرسیده به مترو شریعتی، کوچه فلسفی، ساختمان پزشکان پرشين، طبقه ۱

ساعت کاری

شنبه الی چهارشنبه ۲۱:۰۰ - ۹:۰۰
پنجشنبه ۱۳:۰۰ - ۹:۰۰

Search
Close this search box.
مشاوره زوج درمانی در تهران

زوج درمانی چیست ؟

زوج درمانی چست و در چه راستایی استفاده می شود؟ آیا می دانید زوج درمانی یکی از تکنیک های لازم در امر مشاوره خانوداه است که لازم آن را جدی بگیرید؟ مشکلات زیادی در مسیر زندگی زناشویی وجود دارد که ممکن است مسیر زندگی زوجین را تغییر بدهد. بنابراین گاهی زوجین تصمیماتی از روی احساسات اخذ می کنند که این مورد به زندگی آن ها صدمه می زند. زوج درمانی شامل ارائه تکنیک هایی است که به زوجین دید گسترده تر در ارتباط با مشکلات زندگی می دهد. به همین دلیل است که لازم است اهمیت وجود آن را جدی بگیرید. آیا می دانید جلسات زوج درمانی چگونه برگزار می شود؟ چه تکنیک هایی در جلسات زوج درمانی به کار گرفته می شود؟ در این مقاله از سایت دکتر فرامرز ذاکری به هر آنچه باید در اینباره بدانید، اشاره خواهیم کرد.

چرا زوج درمانی در زندگی زناشویی لازم است؟

زوج درمانی  فارغ از واژه درمان در پی دارد، در حقیقت ارائه روش ها و شیوه هایی برای ارتباط بهتر بین زوجین است ، زوج درمانی در حقیقت مشاوره خانواده و ازدواج است که به صورت تخصصی به زوجینی که تمایل به اصلاح روابط و یا شناخت بهتر برای زندگی بهتری هستند ارائه می شود. زوج درمانی کمک می کند که مشکلات ، اخلاف نظر ها و برخی از درگیری های بین زوجین با مشاوره به خوبی برطرف شود. در زوج درمانی تکنیک های مهارتی به زوجین ارائه می شود که به کمک آن می توانند مدیریت مناسبی بروی خشم ، ناراحتی و مقابله با مشکلات رو به رو داشته باشند. داشتن نگاه واقع بینانه و تعدیل انتظارات از یکدیگر از جمله اموری است که زوج درمانگر به متقاضیان ارائه می نماید تا بتواند سبک زندگی و کیفیت روابط زوجین را ارتقا بخشد.

زوج درمانی

زوج درمانی یکی از رویکردهایی است که به زوجین کمک می کند تا رابطه خود را بهتر کنند به کمک یک زوج درمانگر شما می توانید شناخت بیشتری نسبت به شخصیت خود و همسرتان داشته باشید ، اگاهی هایی که پزشم به شما ارائه می نماید باعث می شود که در برخورد با رفتار ها و واکنش های همسرتان آگاهانه تر و مهارتی تر برخورد کنید. بعد از جلساتی که سپری می کنید شما با یک شخصیت مهارتی به مقابله با مشکلاتی می پردازید که پیش از این برایتان بسیار نگران کننده و ناراحت کننده بوده است، شما باید بتوانید با دقت به رفتارهای همسرتان و با توجه به شناختی که از شخصیت ایشان دارید بهترین واکنش را در برخورد با مشکلات و بحث ها داشته باشید. . همچنین تنش ها و تعارضاتی که بین آنها وجود دارد بدین وسیله به حداقل برسد. بنابراین همانطور که مشاوره قبل از ازدواج مهم است، زوج درمانی نیز در طول رابطه اهمیت دارد.

اهداف زوج درمانی

زوج درمانی کمک می کند که با شناخت و آگاهی نسبت به شخصیت یکدیگر، اطلاع از دغدغه ها و حساسیت ها و البته کمک به داشتن زندگی بهتر ، رفتارها و واکنش هایتان را کنترل نموده و به کمک تکنیک هایی که به شما ارائه می شود بهترین روند را برای جذب آرامش در زندگی پیش بگیرید.

در زوج درمانی زوجین راجب مسائل و چالش هایی که بر سر راه دارند صحبت می کنند ممکن است برخی از آن ها دچار مشکلات جنسی باشند و یا اینکه از بیان انتظارات جنسی خود در روابط زناشویی احساس شرم می کنند . این مساله که امروزه یکی از اختلاف های شدید زوجین را شامل می شود در بسیاری از موارد به راحتی و با دریافت مشاوره های لازم قابل حل بوده و می تواند کیفیت مناسبی از روابط زناشویی را برایتان ایجاد نماید. بد نیست بدانید که همواره عدم آگاهی از مسائلی که طرف مقابل را رنجوده و ناراحت می کند نقش مهمی در بروز مشکلات بزرگ تر داشته و پیش زمینه ای برای اختلافات کوچک و بزرگ در طول زندگی خواهد بود.

فارغ از مسائل و مشکلات جنسی برخی از زوجین مهارت رفتاری لازم برای اداره ی زندگی را در بر ندارند، زوجین در مواجهه با اختلاف نظر ها دچار مشکلاتی می شوند که البته نمی توانند اعتراض های خود را به شیوه ای صحیح و به دور از پرخاش و عصبانیت بیان کنند. در زوج درمانی شما این مهارت را کسب می کنید که به راحتی بتوانید اعتراض کنید، صحبت کنید و ناراحتی های خود را به صورت کاملا محترمانه بیان کنید.

زوج درمانی به شما کمک می کند که

  • از سلامتی روان برخوردار شوید
  • ارتباطی عاشقانه و محترمانه ایجاد کنید
  • نسبت به شرایط زندگی تقسیم کار منصفانه داشته باشید
  • شباهت در ارزش‌ها و تیپ های شخصیتی ایجاد کنید
  • پذیرش نقش خود در مشکل و داشتن نگاه واقع بینانه به رابطه به همراه داشته باشید
  • ارتقای درک متقابل را داشته باشید
  • شرایط مالی خوبی را به کمک یکدیگر ایجاد کنید
  • از شخصیت مهارتی برای مواجهه با مشکلات و چالش ها برخوردار شوید

زوج درمانی در دو راستا به زوجین کمک می کند :

  1. زوجینی که تعارض و تنش جدی در رابطه خود ندارند اما می خواهند کیفیت رابطه شان افزایش یدا کند . با این روش می خواهند صمیمیت بیشتری در رابطه داشته باشند .
  2. زوجینی که تنش و اختلاف نظر دارند به طوری که رابطه خوبی با هم ندارند . زوج درمانی به آنها کمک می کند تا چرخه های ناکارآمدی که در رابطه دارند را بیشتر بشناسند تا بتوانند رفتارهای کارآمدتری داشته باشند و بتوانند تنش ها و اختلافات را برطرف کنند .
زوج-درمانی

چه زمانی زوجین به زوج درمانی نیاز دارند ؟

بسیاری از زوجین در سالهای اول دچار تنش و اختلاف می شوند که روند طبیعی در رشد رابطه محسوب می شود . در واقع منشا تنش ها تفاوت های فردی زن و مرد می باشد . در برخی موارد زوجین نمی توانند  این تنش ها را حل کنند و این تصور را می کنند که شاید انتخاب درستی نداشته اند و ازدواج ناموفقی داشته اند . در حقیقت یک رابطه روند و رشد خاص خود را دارد . معمولا وقتی دو نفر در ابتدا با هم آشنا می شوند، شاید تنش ها خود را نشان ندهد . اما هر چه رابطه به سمت جلو حرکت می کند شاهد افزایش تنش ها می باشیم . مهم اینجاست که زوجین چطور می توانند تنش ها را به خوبی مدیریت کنند . نکته مهم اینجاست که زوجین مهارت های لازم را برای کنترل و مدیریت تنش ها دارند یا خیر . در این راستا زوج درمانی به زوجین کمک می کند مهارت هایی را برای مدیریت تنش بیاموزند .

مزایای زوج درمانی

زوج درمانی به افراد کمک می کند تا مهارت های لازم برای مدیریت تنش ها را آموزش ببینند .

یکی از مشکلات شایعی که زوجین بسیار با آن مواجه هستند و در مراجعات خود به مشاور مطرح می کنند ، در میان گذاشتن تنتش ها و مشکلات خود با اطرافیان از جمله خانوده و دوستان می باشد . این موضوع آسیب هاسی به همراه دارد . اول اینکه به دلیل نداشتن تخصص و دانش کافی در این زمینه و بر اساس تجربه شخصی خود و علی رغم نیت خوب زوجین را راهنمایی می کنند در بسیاری از موارد کارآمد نبوده و مشکلاتی را برای آنها ایجاد می کند . دوم اینکه والدین یا دوستان هر یک از طرفین نگران آنها بوده و عاطفی و احساسی به موضوع می نگرند بنابراین نگرش آنها اغلب منطقی نیست .

توصیه هایی به زوجین برای بهبود روابط

  1. توصیه می شود زوجین برای روابط خود مرز داشته باشند . بدین معنا که سایرین از جمله خانواده و دوستان از تنش ها و اختلافات آنها اطلاعی نداشته باشند تا دیگران در این رابطه دخالت کنند .
  2. قبل از جدی شدن تنش ها  و اختلافات بهتر است به مشاور و روانپزشک مراجعه کنند تا با زوج درمانی به آنها مهارت های مدیریت تنش و اختلافات آموزش داده شود .

تکنیک های زوج درمانی

در جلسات روج درمانی چه اتفاقاتی می افتد؟ روانپزشک از چه تکنیک هایی برای حل مسئله استفده می کند؟ چند جلسه به طول می انجامد این ها از جمله سوالات متداول زوجین نگرانی است که قصد دارند برای حل مشکلات خود به مراکز مشاوره مراجعه کنند. در این بخش از مقاله قصد داریم به تکنیک های به کار گرفته شه در زوج درمانی اشاره کنیم.

درمان عاطفی متمرکز بر هیجان

این درمان بر اهمیت احساساست ما بر تصمیماتی که می گیریم دلالت دارد. درمان عاطفی متمرکز بر هیجان یکی از درمان های موثر در این زمینه است. از این درمان در زمینه های زیادی بهره گرفته می شود که زوج درمانی یکی از آن هاست. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید در این مورد بیشتر بدانید، با ما در ارتباط  باشید.

زوج درمانی به روش گاتمن

منفی بودن احساسات تاثیر زیادی در روابط می گذارد. زوج درمانی به روش گاتمن نیز بر این اساس است. تکنیک های این زوج درمانی شامل موارد زیر می شود:

  • ارزیابی عملکرد
  • تعیین چارچوب
  • مداخلات درمانی

در نهایت این روش شامل مزایای گسترده ای از جمله موارد زیر می شود:

  • روابط مثبت و صمیمی
  • بیان نیاز ها و پذیرش آن
  • ایجاد احساس اعتماد و تعهد
  • مدیریت مشکلات
اهداف زوج درمانی

درواقع می توان گفت این روش شما را به اهداف زوج درمانی نزدیک می کند.

تکنیک های زوج درمانی تنها شامل موارد بالا نمی شود. مکن است ازتکنیک های دیگری در این زمینه استفاده شود. همچنین تعداد جلسات زوج درمانی ممکن است برای زوج متفاوت باشد.

اما چیزی که مشترک است این است که تکنیک های زوج درمانی مبتنی بر گفتار درمانی است. گفتاردرمانی ربایحلل مسئله به روش های مختلف سال هاست که تاثیر خود را ثابت نموده است.  

چگونه می توانی در راستای زوج درمانی قدم مثبت بر دارید؟

لازم است برخی موارد را رعایت کنید. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شناسایی احساساست
  • تمرکز بر راه حل ها
  • ابراز احساسات مثبت از جمله شکرگذاری
  • زندگی در زمان حال بدون کاوش گذشته

سایر توصیه های زوج درمانی ممکن است برای هر زوج به صورت اختصاصی با توجه به شرح مشکل توصیه شود. برای این امر لازم است به بهترین روانپزشک مراجعه کنید.

نتیجه :

هر زوجی به دلیل تفاوت های فردی دچار اختلاف و تنش می شود و این امر کاملا طبیعی است . چیزی که مهم است نحوه مدیریت و کنترل رفتارهای ناکارآمد می باشد که زوج درمانی مهارت های مدیریت این تنش ها را به افراد آموزش می دهد و باعث بهبود روابط زوجین می شود . برای این منظور زوجین به روانپزشک یا مشاوره مراجعه کنند تا از بروز مشکلات جدی جلوگیری می شود .

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *