نشانی مطب

تهران خیابان شریعتی، نرسیده به مترو شریعتی، کوچه فلسفی، ساختمان پزشکان پرشين، طبقه ۱

ساعت کاری

شنبه الی چهارشنبه ۲۱:۰۰ - ۹:۰۰
پنجشنبه ۱۳:۰۰ - ۹:۰۰

Search
Close this search box.
بهترین متخصص اعصاب و روان

بهترین متخصص اعصاب و روان در تهران

اضطراب، افسردگی و سایر مسائل سلامت روانی میلیون ‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می ‌دهند. برای بسیاری از آنها، صحبت می‌ تواند روند زندگی را تغییر دهد و می‌تواند به آنها کمک کند علائم ناراحت ‌کننده خود را درمان کنند. این روزها شاهد این هستیم که بسیاری از زنان و مردان برای دریافت مشاوره های روانشناسی و یا پشت سر گذاشتن روند درمانی اختلالات روانی ای که تجربه می کنند به بهترین متخصص اعصاب و روان مراجعه می کنند.

اما سوالاتی که مطرح می شود این است که:

  • بهترین متخصص اعصاب و روان کیست؟
  • دکتر اعصاب و روان چه اقدامات درمانی انجام می دهد؟
  • در چه مواردی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کرد؟

در این مقاله می خواهیم بسیاری از مهم ترین موضوعاتی که در این زمینه وجود دارد را در اختیار شما قرار دهیم و سوالات فوق را پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

متخصص اعصاب و روان کیست؟

بهترین متخصص اعصاب و روان در تشخیص و درمان بیماری های مربوط به سیستم عصبی تجربه و تخصص کافی را در اختیار دارد و با استفاده از درمان های قطعی و تجویز داروهایی که حداقل وابستگی را دارند، مشکلات روانی و روحی بیماران را کنترل و درمان می کند. این فرد به شما کمک می کند که عضو ضروری بدن یعنی مغز در شرایط ایده آل و مناسبی قرار بگیرد و بیمار از تنش ها و مشکلات روحی که از آن رنج می برد فاصله بگیرند. بیمارانی که از مشکلاتی مانند اضطراب افسردگی و وسواس و اختلالات شخصیتی مانند دوقطبی و پارانوئید رنج می‌برند می‌توانند با مراجعه به متخصص اعصاب و روان درمان های مناسبی برای بیماریهای خود اتخاذ نمایند.

بهترین متخصص اعصاب و روان

در واقع این دسته از متخصصین، روانپزشکانی هستند که در زمینه سلامت و بهداشت روانی دوره های آموزشی آکادمیک و طولانی مدتی را پشت سر گذاشته اند.

یک متخصص اعصاب و روان انواع بیماری های روانی افراد را تشخیص داده و بهترین روش درمانی را برای آنان بکار ببرند.

در چه مواردی باید به متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه کنیم؟

اگر علائم افسردگی، اضطراب یا استرس را تجربه می کنید و احساس می کنید که دارو می تواند کمک کننده باشد، می توانید مراجعه به بهترین متخصص اعصاب و روان را بررسی کنید.

در شرایط زیر می توانید برای انجام روند تشخیص و درمان مراجعه کنید:

  • اگر احساس غم شدیدی دارید و این احساس غم روند زندگی عادی تان را مختل کرده است
  • اگر احساس می کنید گاها رفتارها و گفتارهایی دارید که غیر طبیعی است اما نمی توانید خود را کنترل کنید
  • اگر احساس شکست عاطفی می کنید
  • اگر احساس می کنید در روند طبیعی تغذیه با اختلال روبرو شده اید برای مثال یا زیادی می خورید و یا اینکه با بی اشتهایی عصبی روبرو شده اید و از طرفی هیچ کنترلی روی آن ندارید
  • اگر اعتیاد دارید و هیچ گونه نمی توانید بر آن غلبه کنید
  • اگر احساس می کنید بی انگیزه هستید و تفکراتی همچون خودکشی به ذهن تان رسیده است

بهترین متخصص اعصاب و روان چه اقداماتی انجام می دهد؟

بهترین متخصص اعصاب و روان باید احساس خوبی در بیماران و مراجعه ایجاد نماید. ایشان باید احساس دوستی و صمیمیت را در بیمار ایجاد کرده و بتواند با تشخیص دقیق مشکلات ایجاد شده برای وی درمان های موثری را معرفی نمایند. پزشک باید دارای صبر و حوصله برای شنیدن مشکلات و دغدغه‌های بیماران داشته باشد، چرا که بسیاری از مراجعین به دنبال یک گوش شنوا برای احساسات درونی خود هستند.

زمانی که شما به یک متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه می کنید وی می تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

  • ارزیابی و بررسی تمامی علائم و نشانه های غیر طبیعی روحی و روانی شما
  • بررسی تمامی ظهورات جسمی که در شما ایجاد شده است
  • تشخیص نوع اختلال روانی و نیز میزان پیشروی بیماری از مهم ترین مراحل درمان است
  • تجویز داروهای مربوط به بیماری های روانی
  • روان درمانی
  • شوک درمانی
  • ارائه مشاوره و تلاش برای تصحیح نگاه مراجعه کننده در زمینه انواع اشتباهات شناختی که مراجعه کننده اش دارد
  • ارائه راهکار در زمینه تغییر در سبک زندگی غلط
  • درمان با آر تی ام اس
  • در مواردی که بیماری مراجعه کننده شدید باشد تشخیص بستری شدن داده می شود

بهترین متخصص اعصاب و روان چه اختلالاتی را درمان می کند؟

 بهترین متخصص اعصاب و روان با ایجاد حس امنیت و اعتماد در بیماران می توانند کمک کند که کنترل خوبی روی احساسات داشته باشند و بتوانند به مرور زمان و با مصرف داروهایی که موثر هستند ، از آسیب‌های روحی و روانی ایجاد شده جلوگیری نمایند. امروزه با توجه به مشغله و دغدغه هایی که در دنیای مدرن ایجاد می شود ممکن است هر یک از اعضای خانواده دچار آسیب های روحی و روانی شوند. در این صورت نیاز است که برای برطرف کردن استرس و اضطراب هایی که دائماً به همراه بیماران هستند و مانع از انجام فعالیت‌های روزمره می شود، به وی مراجعه نمایند.

از مهم ترین انواع بیماری های روانی که باعث می شوند روند عادی زندگی افراد با اختلال روبرو شود موارد زیر هستند.

دکتر خوب اعصاب و روان می تواند برنامه درمانی مثبت و ثمر بخشی برای آن ها طراحی کند. مثل:

  • فوبیا غیر قابل کنترل
  • افسردگی یا خلق پایین
  • اختلالات خواب که به صورت بی خوابی یا بد خوابی یا خواب زیاد است.
  • افکار منفی دائمی و مستمر
  • مشکلات حافظه و کاهش توانایی یادگیری و یادآوری
  • وسواس فکری و عملی

ویژگی های متخصص اعصاب و روان

چگونه یک متخصص اعصاب و روان پیدا کنم؟ پیدا کردن دکتر مناسب نباید استرس زا باشد. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید، سوالاتی که باید بپرسید.

انتخاب متخصص مناسب یک تصمیم منحصر به فرد شخصی است. یک رابطه درمانی عالی، رابطه ای مبتنی بر اعتماد، صداقت و تعهد به این فرآیند است. شما به دنبال کمک برای سلامت روان خود هستید. در نهایت، پزشکان مهارت ها و آموزش هایی را برای شما به اشتراک خواهند گذاشت.

متخصص اعصاب و روان در تهران

شاید شما به دنبال متخصص اعصابی باشید که در درمان یک بیماری روانی خاص تخصص داشته باشد، یا عمدتاً با کودکان کار می کند.

برای این که به یک متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه کنیم باید در نظر داشته باشیم که بهترین متخصص اعصاب و روان چه ویژگی هایی دارد که مطابق با آن ها به بهترین متخصص مراجعه نماییم. در ادامه به توضیح این ویژگی ها به طور مجزا خواهیم پرداخت:

بیمار محور بودن

یک متخصص اعصاب و روان خوب اقدامات درمانی را به گونه ای انجام می دهد که با بهترین روش های درمانی برای بیمار خود راه حل برگزیند و همچنین این راه های درمانی باید به گونه ای باشند که برای بیمار مطلوب بوده و منجر به ایجاد مشکل روحی جدید برای وی نشود. در صورتی که این اقدامات بیمار محور باشند نتیجه مطلوب تری داشته و می توانند سبب بهبود بیمار شوند.

در دسترس بودن پزشک

یکی از مهم ترین ویژگی های یک متخصص اعصاب و روان خوب در دسترس بودن است به طوری که در هر لحظه که بیمار دچار مشکل شود بتواند به راحتی با پزشک خود در ارتباط باشد و مشکل خود را بیان کند. این موضوع بخصوص در افرادی که دچار افسردگی یا خطر اقدام به خودکشی هستند بسیار حائز اهمیت است.

متخصص بودن پزشک

یکی از ویژگی های پزشک این است که متخصص اعصاب و روان باشد و مدارک علمی و تمام افتخارات پزشک برای بیمار آشکار باشد. بهتر است برای اختلالات اعصاب و روان به متخصصی مراجعه شود که در این زمینه تجربه کافی داشته و رزومه درمان های انجام شده قابل مشاهده است.

داشتن تخصص کافی برای ارائه مشاوره ها ، داروها و درمان ها بسیار مهم است. پزشک باید تجربه و تخصص کافی برای شناخت انواع بیماری های روانی و مشکلاتی که برای فرد ایجاد میکند را در اختیار داشته باشد. از این طریق است که می تواند درمان های مناسب و مفیدی را برای ایشان در نظر بگیرد. این مورد کمک میکند کند که مراجعین اطمینان بیشتری به ایشان داشته و بتوانند دستوراتی که ارائه می کند را به خوبی انجام دهند. مراجعه به پزشک های غیر متخصص ممکن است باعث طولانی شدن فرآیند درمان و یا از بین برفتن وقت و هزینه شما شود که در نهایت هم عوارضی مانند تشدید بیماری و یا عدم پاسخگویی مناسب به آن ایجاد شود. از این رو از تخصص پزشک خود مطلع شوید و بعد از اطمینان به ایشان مراجعه نمایید.

رضایتمندی مراجعین

اگر بهترین متخصص اعصاب و روان را دنبال می کنید . بدون شک باید به پزشکی مراجعه کنید که رضایتمندی بالایی از جانب مراجعین داشته باشد. شما می توانید در صفحات مجازی و یا شبکه های اجتماعی تحقیقاتی در رابطه با پزشک انتخابی و میزان رضایتمندی از ایشان دریافت نمایید. به خوبی می توانید نظرات و نکاتی که در رابطه با ایشان بیان شده است را بخوانید و تجربیات دیگران از مراجعه به پزشک را بررسی کنید.

همچنین می توانید به صورت حضوری در مطب ایشان حاضر شده و از مراجعین سوالاتی در خصوص میزان رضایت آن ها از پزشک، روش های درمان و دارو ها بپرسید. این امور کمک می کند که شما بتوانید سریع تر و بهتر بهترین متخصص اعصاب و روان را انتخاب نمایید.

ارائه مشاوره صادقانه

بهترین متخصص اعصاب و روان به شما مشاوره ای دقیق و صادقانه ارائه می کند. ایشان در نظر می گیرد که شما در چه شرایطی قرار دارید و بهترین روش درمان برای از بین بردن حالت های روحی شما چیست.

ایشان تمامی سوابق و رخدادهایی که موجب بروز بیماری تان شده است را جویا می شوند و از این طریق کمک می کند که انتخابی صادقانه برای شیوه های درمان در نظر بگیرد. ممکن است که روش های مختلفی برای درمان اختلالات و مشکلات شما وجود داشته باشند اما بهترین متخصص اعصاب و روان به خوبی و بدون در نظر گرفتن ابعاد مالی آن گزینه ی ایده آل و متناسب با شرایطتان را پیشنهاد می دهد.

برای انتخاب بهترین متخصص اعصاب و روان موارد زیر را بدانید

برای انتخاب بهترین متخصص اعصاب و روان لازم است برخی موارد را رعایت کنید که در ادامه ذکر خواهیم کرد:

نظرات سایر بیماران را بخوانید

نظرات سایر بیماران می تواند آموزنده باشد، زیرا دیدگاه و رویکرد متخصص روان را از افرادی که توسط آنها درمان کرده اند ارائه می دهد.

تجربه متخصص اعصاب و روان

تجربه ممکن است یکی از عوامل کلیدی باشد که در انتخاب وی باید در نظر گرفته شود. شاید با کسانی که سال ها تجربه دارد، راحت تر باشید.  سایر افراد ممکن است که با یک پزشک جوان تر راحت تر باشند چرا که ممکن است رویکرد تازه ای در مورد برنامه درمانی افراد ارائه دهد.

جنسیت روانپزشک

علاوه بر موارد گفته شده، جنسیت ممکن است موضوعی باشد که باید در نظر گرفته شود. آیا صحبت کردن با متخصص مرد راحت تر است یا زن؟

مراحل مراجعه به بهترین متخصص اعصاب و روان

زمانی که بهترین متخصص اعصاب و روان را انتخاب کردید، لازم است مواردی را در نظر دداشته باشید که در ادامه مقاله به آن اشاره خواهیم کرد:

برای اولین ویزیت آماده باشید

اولین مراجعه به روانپزشک به عنوان مشاوره اولیه شناخته می شود. در طی این فرآیند، متخصص اعصاب ممکن است یک سری ارزیابی های پزشکی، روانشناختی و رفتاری انجام دهد تا دلیل مراجعه شما، شدت علائم و تأثیر آنها بر زندگی شما را مشخص کند.

اولین ویزیت احتمالاً 40-60 دقیقه طول می کشد. در طی این موارد، بهترین متخصص اعصاب با شما، مشکلات و سابقه پزشکی شما آشنا می شود.

در اینجا چند راه دیگر برای آماده شدن برای مشاوره اولیه وجود دارد:

  • فهرستی از تمام داروهای خود را بیاورید تا بتوانید دقیقاً آنچه مصرف می کنید اطلاع دهید.
  • در دسترس داشتن سابق پزشکی.
  • در مورد علائم و احساسات خود اضح صحبت کنید: از چه زمانی شروع شدند، آیا تغییر کرده اند، آیا بدتر شده اند؟
  • در صورت وجود سابقه خانوادگی مسائل مربوط به سلامت روانی را اطلاع دهید
  • در صورت لزوم برای آزمایش های پزشکی یا آزمایشگاهی آماده باشید.
  • از پرسیدن نترسید
  • در طول فرآیند مشاوره سوالات زیادی از شما پرسیده خواهد شد. چند سوال از خودتان آماده کنید تا بپرسید.
بهترین متخصص اعصاب و روان

در اینجا چند مورد برای بررسی وجود دارد:

  • از چه نوع درمانی استفاده می کنید؟
  • چگونه تشخیص می دهید که آیا دارو ضروری خواهد بود؟
  • چگونه مرا در طراحی یک برنامه درمانی مشارکت خواهید داد؟
  • بهترین راه برای ویزیت اضطراری چیست؟

حوزه متخصص اعصاب و روان را در نظر بگیرید

برخی از متخصصان پس از گذراندن دوره رزیدنتی، آموزش های تخصصی را دنبال می کنند که می تواند شامل رشته های مختلفی باشد. آنها ممکن است بر روی درمان کودکان یا مراجعین بالغ تمرکز کنند، یا با افرادی که با اعتیاد مواجه هستند کار کنند.

به عنوان مثال، اگر با سوء مصرف مواد سروکار دارید، کسی که در زمینه اعتیاد تخصص دارد ممکن است مفید باشد. و اگر کودک 12 ساله شما به کمک نیاز دارد، یک متخصص کودک ممکن است بهترین گزینه را ارائه دهد.

نسبت به فرآیند درمان صبور باشید

درمان زمانی بهترین نتیجه را دارد که بخواهید صادقانه در مورد موضوعات حساس بحث کنید. شما باید راحت باشید که اطلاعات خصوصی را با روانپزشک خود به اشتراک بگذارید.

پیدا کردن متخصص اعصاب مناسبی که به شما احساس راحتی می دهد ممکن است کمی طول بکشد، اما تسلیم نشوید! ثابت شده است که درمان در درمان اختلالات روانی مؤثر است.

روش های یافتن بهترین متخصص اعصاب و روان

برای این که بفهمیم به کدام متخصص مراجعه نماییم تا بهترین نتیجه را از مراجعه خود داشته باشیم بهتر است با استفاده از روش هایی که در ادامه بیان می شود پزشک خود را بیابیم و به مطب مراجعه کنیم

پرس و جو از کسانی که به متخصص اعصاب و روان مراجعه داشته اند

یکی از بهترین راه ها برای یافتن بهترین متخصص اعصاب و روان همین است که از کسانی که به متخصص روان مراجعه داشته اند پرس و جو کنید و در صورت رضایت آنها از پزشکشان می توانید پزشک را در لیست پزشک هیا انتخابی خود قرار دهید. این پرس و جو می تواند بسیار موثر باشد زیرا اطرافیان شما بهترین مشاوره را به شما می دهند و همچنین شما می توانید درباره مطب و نحوه برخورد پرسنل نیز سوال کنید.

سرچ در گوگل و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام

یکی دیگر از بهترین راه ها برای یافتن متخصصی با تجربه سرچ کردن است. شما می توانید با سرچ در گوگل و دیدن نظرات مردم، به خوب بودن یک متخصص باور کنید و برای درمان و یا تشخیص مشکل به آن مراجعه کنید. همچنین یکی دیگر از راه ها مراجعه به انستاگرام پزشک است که از این طریق می توان با پزشک در ارتباط بوده و با درمان هایی که پزشک در مرکز انجام می دهد آشنا شد.

مراجعه به مطب

با مراجعه حضوری به مطب می توانید بخش اعظمی از نگرانی های خود را برطرف کنید. اگر در رابطه با انتخاب پزشک شک دارید و اطمینان کافی را در اختیار ندارید. می توانید با صحبت و مشاوره از پزشک متوجه میزان تجربه و تخصص ایشان شوید.

این اقدام به شما کمک می کند که بتوانید با افرادی که در مطب حضور دارند نیز در ارتباط باشید و از ایشان میزان رضایتمندی را پرس و جو کنید.

در جلسات مشاوره و درمان شما می توانید تمامی نیاز ها و دغدغه هایتان را بیان کنید و از پزشک اطلاعات مفیدی برای بهبودی سریع تر دریافت نمایید.

روانپزشک

متخصصان اعصاب و روان در مقایسه با روانشناسان

روانشناسان با بررسی تاریخچه زندگی فرد و چالش های فعلی و شناسایی علائم، علائم سلامت روان را ارزیابی، تشخیص و درمان می کنند. سپس روانشناس یک تشخیص و یک برنامه درمانی را شامل تعداد جلسات توصیه شده به عنوان اهداف درمان آغاز می کند.

روانشناسان ممکن است روش های درمتنی و آموزش هایی را در مورد راه هایی برای کاهش تفکر منفی و شناسایی الگوهای رفتاری غیر مفید ارائه دهند. اغلب اوقات، اگر فرد نیاز به ارزیابی دارو و مدیریت دارویی بعدی داشته باشد، روانشناسان با یک روانپزشک (گاهی در یک مطب و گاهی در مطب های مختلف) همکاری می کنند.

روانشناسان در محیط های مشابهی مانند تخصص اعصاب و روان مانند کلینیک ها، مطب های خصوصی و … کار می کنند.

روانشناسان اغلب از انواع مختلف درمان برای کمک به شناسایی و درمان علائم سلامت روان استفاده می کنند. برخی از انواعی که ممکن است استفاده کنند عبارتند از:

  • گفتار درمانی
  • درمان شناختی رفتاری (CBT)
  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT)
  • درمان بین فردی
  • هنر درمانی

روانپزشکان در مقایسه با درمانگران

یک درمانگر بر یادگیری تصویر کلی از زندگی و وضعیت روانی شما تمرکز می کند و به شما کمک می کند تا احساسات خود را به طور سازنده بیان کنید و به آنها رسیدگی کنید

درمانگران (که گاهی اوقات مشاور نامیده می شوند) می توانند در زمینه روانشناسی تحصیلات و آموزش داشته باشند.

چگونه می توانید بفهمید که یک متخصص روان برای شما مناسب است؟

تنها راهی که می توانید بدانید که آیا روانپزشک مناسب شماست یا خیر، ویزیت با آنهاست. گاهی اوقات، یک متخصص عالی به نظر می رسد، اما وقتی با آنها ملاقات می کنید،برای شما مناسب نیستند.

علائمی که نشان می دهد ممکن است زمان تغییر متخصصان سلامت روان فرا رسیده باشد، عبارتند از:

  • به سخنان شما گوش نمی دهد
  • توصیه های مفید و خوبی ارائه نمی کند
  • بی کفایت، بی ادب، متکبر است
  • نتیجه مطلب

در این مقاله تلاش کردیم اطلاعاتی جزئی و مهم را در زمینه تخصص بهترین متخصص اعصاب و روان و انواع خدمات درمانی که از سوی اینان ارائه می شود مطالبی را بیاوریم.

در بخشی مجزا در خصوص شرایطی که نشان گر نیازمندی شما به یک متخصص اعصاب و روان خوب است نیز نکاتی را طرح کردیم.

در آخر توصیه می کنیم که برای درمان انواع اختلالاتی که تجربه می کنید حتما به یک دکتر متخصص اعصاب و روان خوب مراجعه کنید تا توانمندی بهترین متخصص اعصاب و روان موفقیت نتیجه درمان را برای شما تضمین کند.

سوالات متداول شما از بهترین متخصص اعصاب و روان

 

مطالب مرتبط
یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *