نشانی مطب

تهران خیابان شریعتی، نرسیده به مترو شریعتی، کوچه فلسفی، ساختمان پزشکان پرشين، طبقه ۱

ساعت کاری

شنبه الی چهارشنبه ۲۱:۰۰ - ۹:۰۰
پنجشنبه ۱۳:۰۰ - ۹:۰۰

Search
Close this search box.
معایب نوروفیدبک

عوارض دستگاه تحریک مغناطیسی مغز rTMS از نظر دکتر فرامرز ذاکری

آیا عوارض آر تی ام اس را می دانید؟ تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای یا rTMS روش تحریک مغز است که برای درمان افسردگی و اضطراب استفاده می شود. این روش درمانی از سال 1985 مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان شامل استفاده از آهنربا برای هدف قرار دادن و تحریک نواحی خاصی از مغز است.
سازمان غذا و داروی ایالات متحده هنگامی که سایر درمانها برای درمان افسردگی مؤثر نبودند، rTMS را به عنوان درمانی برای افسردگی تصویب کرد. بعضی اوقات پزشکان هم علاوه بر درمانهای سنتی از rTMS نیز استفاده می کنند.

اگرچه rTMS بیش از 30 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، اما از موفقیت های طولانی مدت آن اطلاعات زیادی در دست نیست. برخی از افراد مبتلا به افسردگی، از طریق این درمان کاهش چشمگیری در علائم خود داشته اند اما برخی دیگر می گویند که این روش درمانی تأثیر کمی در وضعیت آنها داشته است.می شما توانید اطلاعات خود را در زمبنه روانپزشک خوب در تهران برای انجام این خدمات بیشتر کنید. در ادامه مقاله بیشتر به عوارض rTMS خواهیم پرداخت.

عوارض آر تی ام اس

چرا با وجود احتمال عوارض از rTMS استفاده می شود؟

TMS معمولاً برای درمان افسردگی شدید استفاده می شود. تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای معمولاً فقط پس از عدم موفقیت درمان با استفاده از دارو و روان درمانی توصیه می شود. پزشکان قبل از تجویز این درمان حداقل یک بار داروهای ضد افسردگی را برای بیمار تجویز می کنند. البته داروهای ضد افسردگی و روان درمانی ممکن است در ترکیب با rTMS استفاده شوند.
بهترین کاندیدا برای استفاده از روش درمانی تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای افراد مبتلا به افسردگی هستند که سایر درمان ها برایشان سودی نداشته است.
افرادی که برای انجام روش های درمانی مانند الکتروشکنی (ECT) از سلامت کافی برخوردار نیستند ممکن است کاندیدای بهتری برای انجام rTMS باشند. همچنین در مورد کسانی که خطر تشنج برایشان وجود دارد یا نتوانند بیهوشی را تحمل کنند که لازمه ECT است هم صدق می کند.

اگر شما ساکن تهران هستید می توانید جهت بررسی ها و شناخت بیشتر درباره بهترین روانکاو در تهران و ویژگیهای نشان دهنده یک روانپزشک خوب در تهران همینجا کلیک کنید.

آیا آر تی ام اس عوارض جدی ایجاد می کند؟

خیر- زیرا RTMS روشی غیر تهاجمی است. جلسات rTMS به طور معمول در هر نقطه از نیم ساعت تا یک ساعت طول می کشد. در حین rTMS، شما به حالت نشسته یا خوابیده قرار می گیرید سپس یک سیم پیچ الکترومغناطیسی در نزدیکی سر شما قرار می گیرد. پزشک سیم پیچ الکترومغناطیسی را در پیشانی در نزدیکی ناحیه ای از مغز شما قرار می دهد که به حالات و خلق و خوی شما مرتبط است. سپس این سیم پیچ، پالسهای مغناطیسی را به قسمت هدفمند مغز شما منتقل می کند. یک روانپزشک در تهران اظهار دارد که این عمل باعث ایجاد جریان الکتریکی در سلولهای عصبی ویژه ای می شود. در نهایت این جریان های الکتریکی سلول های مغز را به روشی پیچیده تحریک می کنند که می تواند باعث کاهش افسردگی شود.

قشر مغز غالباً ناحیه ای است که یک دکتر روانپزشک برای هدف گیری و درمان افسردگی انتخاب می کند.

عوارض rTMS

اثرات جانبی و عوارض احتمالی rTMS چیست؟

درد معمولاً عارضه جانبی rTMS نیست. با این حال، افراد ممکن است پالس مغناطیسی را ناراحت کننده توصیف کنند. برخی افراد آن را مانند احساس ضربه زدن توصیف می کنند. پالسهای الکترومغناطیسی می توانند باعث سفت شدن یا مور مور شدن عضلات صورت شوند.
این روش با عوارض جانبی خفیف تا متوسط همراه است، از جمله:

  • احساس گیج بودن
  • مشکلات شنوایی موقت ، به دلیل صدای بلند آهنربا
  • سردردهای خفیف
  • مور مور شدن صورت، فک یا پوست سر
  • rTMS با خطر تشنج نیز همراه است هر چند احتمال آن بسیار کم است.

چه کسانی نمی توانند توسط rTMS تحت درمان قرار گیرند؟

بعضی از افراد هستند که حتی نباید از این روش استفاده کنند حتی اگر برایشان مفید هم باشد. سیم پیچ مغناطیسی مورد استفاده در درمان می تواند برای هر فردی که فلزی را در جایی از سر یا گردن خود کاشته است، خطرناک باشد. حتما برای انجام این روش درمانی با بهترین روانپزشک مشورت نماییدو ما می توانیم برای کمک به شما برای یافتن یک روانکاو خوب در تهران لینک های موبوطه را به شما عزیزان پیشنهاد نماییم.

مدت زمان انجام rTMS برای جلوگیری از عوارض چقدر است؟

اغلب افراد به جلسات درمانی در حدود پنج بار در هفته و هر کدام حدود 30 تا 60 دقیقه نیاز دارند. مدت زمان درمان معمولاً بین چهار تا شش هفته طول می کشد. این تعداد بسته به پاسخ فرد نسبت به درمان می تواند کوتاهتر یا طولانی تر باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان وسواس با rtms  به شما توصیه می کنیم حتما به لینک مربوطه مراجعه و مطالب مفید در این باره را با نظر دکتر فرامرز ذاکری روانپزشک و روانکاو در تهران می باشد را مطالعه بفرمایید.

اگر می خواهید بدانید یک روانپزشک خوب و معتمد باید دارای چه خصوصیاتی باشد همینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط
4 Responses
  1. سلام دکتر آقامحمدی هرماه دخترم را به پرستارش میدهد و tmsمی کند دخترم دیر به حرف آمده و از لحاظ توجه و تمرکز دچار مشکل بود که حالا با پیگیری من و آموزشهایم بهتر شده منتها دو ماهه که هروقت دکتر شوک tms می دهند دچار علائم لرزشی شده و حرکات خیلی ناجورو تیک های زیادی انجام میده مثل عقب افتاده ها حرکاتش شده شب و روز کارم گریه شده نمیدونم علت رفتار دخترم از شوکیه که بهش میدن یا نه ؟ لطفا راهنمائیم کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *