درمان افسردگی

افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که ممکن است هر فردی در طول زندگی به آن مبتلا شود . حوادثی در زندگی اتفاق می افتد که اجتناب ناپذیر است . حوادثی نظیر مرگ اعضای خانواده  ، تصادف ، از دست دادن مال و ثروت و…تاثیرات و مشکلات مخرب و منفی بر روحیه فرد می گذارد . یکی از این مشکلات افسردگی می باشد که در برخی موارد فرد متوجه آن نمی شود. در ادامه به طور مفصل به آن می پردازیم .

علائم افسردگی

افسردگی علائم زیادی دارد اما شایع ترین علائم آن به شرح ذیل می باشد :

• احساس غمگین بودن و شاد نبودن
  • از دست دادن انگیزه در زندگی
  • احساس خستگی و از دست دادن انرژی
  • تغییر در میزان خواب ( ممکن است خواب بیشتر شود یا کمتر )
  • بی اشتهایی
  • احساس بی ارزسی
  • بی حوصلگی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • احساس لذت نبردن از زندگی روزمره و شاد نبودن.

در صورتی که این علائم در 2 هفته یا بیشتر باشد فرد مشکوک به افسردگی است . نکته مهم اینست که همه علائم مذکور به همراه افت عملکرد فرد در زندگی باشد . یعنی در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد می شود .

برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با شماره های 22260067 – 22725506 تماس بگیریدو به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

انواع افسردگی

• افسردگی ماژور یا اساسی
  • افسردگی بعد از زایمان

بسیاری از خانم ها بعد از زایمان  به دلیل تغییرات هورمونی دچار افسردگی می شوند . حدودا چند هفته بعد از زایمان در صورتی که مادر خواب خوبی نداشته باشد و بیقرار باشد و خوشحال نباشد و علائمی همچون بدخلقی ، عصبانیت داشته باشد به اندازه ای که نتواند به نوزاد خود شیر بدهد یا از او نگهداری کند . این فرد از زندگی ناامید شده و آرزوی مرگ دارد که در این صورت دچار این نوع افسردگی شده است .

• افسردگی فصلی

برخی از افراد معمولا در فصل زمستان دچار افسردگی می شوند . درمان این افراد از طریق نوردرمانی است که فرد درمعرض نور آفتاب قرار می گیرد .

• افسردگی ناشی از مصرف مواد مخدر
  • افسردگی بعد از بیماری های جسمی

بسیاری از سالمندان به دلیل داشتن مشکلات قلبی و جسمی دچار افسردگی می شوند.

عکس درمان افسردگی

علت افسردگی

• ژنتیک

افسردگی در برخی خانواده ها به صورت ارثی است و فرد به آن مبتلا می شود .

• حوادث ناگواری که برای فرد در زندگی اتفاق افتاده است .
  • ترما یا ضربه های روحی که در مرحله رشد فرد اتفاق می افتد . برای مثال مشکل مالی یا بیکاری یا بیماری جسمی برای فرد پیش می آید که پیامد آن افسردگی است .

آیا وسواس جزو علائم افسردگی است ؟

خیر ولی می تواند وسواس همراه با افسردگی باشد . یعنی فردی که وسواس دارد می تواند افسرده هم باشد به همین دلیل برای درمان این فرد به طور همزمان از درمان افسردگی و وسواس استفاده می شود .

افسردگی در کودکان

در کودکان مخصوصا در سنین 8 تا 10 سالگی علائم با افسردگی در بزرگسالان و سالمندان متفاوت است . علائم این اختلال در کودکان شامل موارد ذیل می باشد :

• پرخاشگری
  • لجبازی
  • افت تحصیلی
  • بی قراری
  • فرار از مدرسه در برخی موارد

افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان می تواند دارای علائم شدیدتر از کودکان باشد :

• پرخاشگری زیاد
  • فرار از خانه و مدرسه
  • افکار ناامیدی و حتی خودکشی

افسردگی در سالمندان

افسردگی در سالمندان خود را به صورت موارد ذیل نشان می دهد :

• دردهای جسمی و مبهم
  • پرخوابی یا بی خوابی
  • افت در عملکرد زندگی

افسردگی در بارداری

در خانمی باردار افسردگی نگران کننده است . در برخی موارد مشاهده شده است که این اختلال بعد از سقط جنین باعث افزایش پرولاکتین خون شده است و مانع از بارداری شده است . در این موارد بیمار باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کند تا پرولاکتین تنظیم شود . زیرا پرولاکتین بالا تنظیمات هورمونی بدن را دچار اختلال می کند و در نهایت باعث بروز افسردگی می شود. با تنظیم پرولاکتین می توان افسردگی را درمان کرد .

شیوع افسردگی

افسردگی در خانم ها بیشتر از مردان شیوع دارد . زیرا در خانم ها تغییرات هورمونی که در هر ماه از سیکل قاعدگی اتفاق می افتد این اختلال بیشتر از مردان مشاهده می شود . همچنین مسئولیت های بیشتری که خانم در زندگی دارد از جمله کارهای خانه ، نگهداری از فرزندان ، وظایف همسری و کار در بیرون از منزل ( شغل ) استرس بیشتری را به او وارد می کند که در نهایت او را در معرض افسردگی قرار می دهد .

درمان افسردگی

درمان افسردگی با توجه به نوع آن انتخاب می شود. برای درمان افسردگی از نوع فصلی همان طور که اشاره کردیم  از نوردرمانی استفاده  می شود . برای افسردگی بعد از زایمان داروهایی به مادر تجویز می شود که عوارضی برای شیردهی به نوزاد نداشته باشد و به همراه آن از روان درمانی برای مشاوره استفاده می شود . در صورتی که افسردگی ناشی از بیماری های جسمی باشد باید در ابتدا مشکلات جسمی بیمار درمان شود تا مشکلات این اختلال با مشاوره و دارو ( در صورت لزوم از دارو استفاده می شود ) به راحتی برطرف شود .

درمان افسردگی با دارو

امروزه داروهایی که برای درمان این اختلال وجود دارد دارای کمترین عوارض و بالاترین تاثیر می باشد . این داروها سروتونین مغز را افزایش می دهد . در قسمت سمت چپ مغز نوعی ناقل شیمیایی به نام سرتونین کم ترشح می شود که باعث می شود نورون ها ضعیف تر عمل کند ، دارو باعث می شود این منطقه فعال شود که سرتونین افزایش پیدا می کند و افسردگی برطرف می شود . در کنار دارودرمانی می توان از مشاوره روانپزشکی و روان درمانی استفاده کرد . مطالعات نشان داده است درمان ترکیبی دارو و روان درمانی بهتر و موثرتر از درمان منفرد می باشد . در صورتی که فرد در مراحل اولیه افسردگی به روانشناس مراجعه کرد باید به روانپزشک ارجاع داده شود تا بتواند از دارو یا از روش های غیر دارویی مانند دستگاه ECT ( تحریک الکتریکی مغز ) یا RTMS ( تحریک مغناطیسی مغز ) استفاده کند .

صحبت های دکتر فرامرز ذاکری در رابطه با درمان افسردگی:

درمان قطعی افسردگی

افسردگی به راحتی درمان می شود البته اگر در مراحل ابتدایی اختلال باشد زیرا با پیشرفت بیماری ، فرد به دارو مقاوم می شود . در صورتی که فرد در مراحل پیشرفته برای درمان اقدام کند از روش های ترکیبی ( دارو و روان درمانی ) استفاده می شود .

عوارض درمان افسردگی با دارو

بسیاری از افراد می پرسند که داروهای ضد افسردگی عوارضی برای فرد یه همراه دارد ؟ در پاسخ باید گفت داروهایی که امروزه استفاده می شود دارای کمترین عوارض می باشد . همچنین از فواید این داروها اینست که فرد به مصرف آن اعتیاد پیدا نمی کند . درمان با دارو معمولا بین 2 ماه تا یک سال می باشد و ممکن است برای تسریع روند درمان از روان درمانی استفاده می شود .

نتیجه

روانپزشکان و روان شناسان همه بر این عقیده اند که افسردگی به راحتی قابل درمان  و کنترل میباشد مهم این است که در همان شروع بیماری مراجعه کرده ودرمان در اولین فرصت شروع شود و درمان را نباید به تاخیر انداخت چرا که تاخیر در درمان افسردگی باعث مزمن شدن و مقاوم به دارو شوند پس اگر بیماری با علائم غمگینی  و شاد نبودن و عدم لذت از زندگی و اختلال در خواب و اشتها و زود خسته شدن  ودر انتها ناامیدی و افکار مرگ و خودکشی  در خود مشاهده میکند و یا دارد در اولین فرصت به روانپزشک مراجعه کند.

دکتر فرامرز ذاکری

متخصص روانپزشک متخصص کودک،افسردگی،اضطراب متخصص اعصاب و روان روانپزشک کودک و نوجوان بیش فعالی و عدم تمرکز درمان اختلالات، افسردگی،استرس،اضطراب درمان اختلال وسواس اجباری اختلال کمبود توجه در بزرگسالان بیش فعالی کمبود توجه در کودکان ADHD/ADD اختلال دوقطبی اختلال خوردن اختلال اضطراب منتشر اختلال ترس، وحشت و هراس اختلال استرس پس از سانحه PTSD جنون جوانی اختلال عاطفی فصلی SAD هراس اجتماعی بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی اختلال جنسی بی میلی و افزایش میل جنسی درمان بدون دارو بیماریهای مغز و اعصاب و روان با دستگاه نورو فیدبک و بیو فیدبک

2 thoughts on “درمان افسردگی

1. مهتا - آوریل 27, 2021 در 10:12 ق.ظ

سلام آقای دکتر ممنون میشم جوابمو بدین.مامانم 57سال داره که آبان ماه زونا گرفت در ناحیه شکم و پهلو.بعد اون اضطراب شدید گرفت که دکتر اعصاب و روان با قرص تیوریدازین یکماهه خوبش کرد اما بعد اضطراب افسردگی گرفت و خوابش نمیبرد شبا اشتها نداشت.دکتر بهش آسنترای 50داد و کم کم افزایشش داد تا 150و تریمیپیرامین 150و برای خوابش شبا کلونازپام 1.5 و میرتازاپین 7.5داد.خداروشکر خوابش شبا و اشتهاش خیلی خوبه افسردگیشم خیلی بهتره قبلا حرف نمیزد کارخونه نمیکرد الان تعریف میکنه کار میکنه پیاده روی روزی دو ساعت میره نماز و دعا میخونه.مشکل فعلی این هست که الان دو ماهی هست همش میگه نکنه خودمو بکشم.بذارید برم خودمو از بالا پرت کنم( خاله من چند سال پیش خودشو از بلندی پرت کرد بخاطر افسردگی اما خداروشکر سالم موند و الان خوبه به نظرم ترس و وسواس مامانم بخاطر اونه چون فکر میکنه که خودشم شاید اونکارو کنه) این فکر برم خودم از بالا پرت کنم روزی چند بار مثلا پنج شش بار میاد تو ذهنش و به شدت مضطرب میشه اما مثلا یبارش تو روز که میاد تو ذهنش اضطراب زیاد و سفید شدن رنگ صورتش و گرم شدن بدن بهش دست میده و میگه دارم میمیرم و یا میگه من خودمو کشتم.این حالت اوایل نیم ساعت طول میکشید و حتی میوفتاد روی زمین میگفت من مردم ببرید خاکم کنید.اما الان حدود دو سه دقیقه طول میکشه و روی زمین نمیوفته فقط میگه من مردم یا میگه من خودمو کشتم.از این فکر عذاب وجدان شدیدی میگیره و میگه با وجود بچه ها و شوهر خوب و زندگی خوب چرا باید ایت فکر بیاد تو سرم؟من هرگز اینکارو نمیکنم من بچه هامو دوس دارم اما نمیدونم چرا این فکر دست از سرم برنمیداره.دکترش گفت وسواس فکری شده و آسنتراشو یک ماه هست کرده 150 اوایل که شد 150حدود دو هفته خیلی اضطرابش زیاد شد.کلا از این پنج ماهی که آسنترا میخوره یک ماه50خورده دو ماه 100و یک ماه 150. الان یه سوالم اینه آیا داروهاش خوب و کافی هست یا با افزایش دوز آسنترا به 200بهتر میشه؟دارویی میشه برای کم شدن اضطراب بهش داد چون مامانم سالها آلپرازولام میخورده و خودش یکی دو سال قبل قطعش کرده من مطمئنم اضطرابش خوب شه تمام مشکلاتش حل میشه. یه مسئله که هست اینه که پیش دو تا دکتر رفته و بهش همراه آسنترا اولانزاپین دکتر اول(زمان مراجعه فقط اضطراب داشت و چون با داروها حالش خیلی بد شد دیگه نبردیمش فقط یک جلسه)دکتر دوم (زمان مراجعه اضطراب و بعدش افسردگی گرفت الان از آبان تحت نظر ایشون هستن)که برای افکار خودکشی بهش رسپریدون داد و اینبارم بعد از خوردن دو سه روز رسپریدون حالش خیلی بهم ریخت و قطعش کردیم. فکر میکنم این دسته دارویی بهش نمیسازه و یا شاید بد شدن حالش همزمان بوده با مصرف این قرصا. قند و فشارم مامانم داره که با دارو و انسولین تحت کنترل هستن.شرمنده اینقدر طولانی شد.دکتر خواهش میکنم راهنماییم کنید واقعا سردرگم هستم.شهرستان ما امکانات کم داره فقط دوتا دکتر اعصاب و روان داره با این کرونا هم میترسم بیارمش تهران خواهش میکنم راهنماییم کنید.

• drzakeri - می 12, 2021 در 6:59 ق.ظ

سلام. میتونید برای صحبت مستقیم با دکتر فرامرز ذاکری با و مشاوره تلفنی با مشاره های زیر تماس بگیرید:

پنج × چهار =