آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، بین بلوار میرداماد
و بیمارستان مفید، ساختمان پزشکان ۲۰۰۰، طبقه همکف، واحد۲

درمان اختلال دو قطبی

وازه دو قطبی به معنی دو انتها می باشد . بایکولار یا اختلال دوقطبی نوعی اختلال روانی است که باعث نواسانات خلقی همراه با افسردگی و شیدایی شدید است . چندین میلیون فرد در جهان از این اختلال رنج می برند .

انواع اختلال دو قطبی

زندگی به دو واقعیت متفاوت تقسیم شده است : شیدایی و افسردگی . هرچند گونه های زیادی از اختلال دو قطبی داریم اما شایع ترین گونه های آن شامل موارد ذیل است :

گونه ۱- بالاهای و پایین های شدیدی دارد .

برای افرادی که بین حالت های احساسی بالا و پایین می شوند پیدا کردن تعادل لازم برای زندگی سالم غیرممکن به نظر می رسد . در گونه اول بالاهای شدید ، دوره های جنون نام دارد که باعث می شود حال فرد بین زودرنج و شکست ناپذیر در نوسان باشد . اما این دوره های شیدایی از احساس سرخوشی عادی فراتر می روند و فرد را دچار علائم مشکل زایی مانند افکار مسابقه ای ، بی خوابی ، تند صحبت کردن و رفتار پرخطر می کند .

گونه ۲- دوره های کوتاه و با شدت کمتر شیدایی دارد و با دوره های طولانی افسردگی اجین شده است .

درمان-اختلال-دو-قطبی

علائم اختلال دو قطبی

این افراد در دو حالت شیدایی و افسردگی در نوسان هستند در حالت شیدایی علائمی به شرح ذیل دارند :

• به طور نسبی ( نه همیشه ) افراد دارای این اختلال از هوش بالاتری برخوردارند. به همین دلیل در ابتدا موفقیت چشمگیری به دست می آورند ولی بعد از مدتی (زمانی که دچار افسردگی می شوند ) آن را از دست می دهند .
  • به شدت خوشحال و عاشق پیشه هستند .
  • افزایش انرژی و پریدن از ایده ای به ایده ی دیگر
  • احساس داشتن قدرتی خارق العاده برای انجام کارهای بسیار بزرگ

در حالت افسردگی این بیماری به صورت های مختلفی بروز پیدا می کند و علائمی از جمله موارد ذیل دارند :

• بی خوابی و پرحرفی
  • احساس خمودگی و خستگی شدید
  • کمرنگ شدن علاقه به سرگرمی های قبلی
  • تغییر ذائقه
  • احساس بی فایده بودن یا احساس گناه شدید
  • کوچکترین محرک فرد را به پوچی می کشاند و همه چیز بی اهمیت می شود و تمام ایده هایش به یکباره غیرواقعی و بیهوده می شود.
  • افکار مدام خودکشی
  • استدلال های بی پایه و اساس که از نظر دیگران بی معنی هستند .

برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ – ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیریدو به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

علت بیماری دو قطبی

محیط خانواده در شدت این بیماری بسیار مهم است . خانواده هایی که آشفته هستند برای این بیماران خطرناک هستند و باعث تشدید بیماری می شوند . این بیماری اثر مخربی می تواند بر زندگی شخصی فرد بگذارد . درک و حمایت خانواده می تواند به کنترل و بهبود بیماری کمک فراوانی کند .

درمان اختلال دوقطبی

مهم است که  این اختلال به وسیله دارو درمانی به همراه روان درمانی درمان شود . در روان درمانی گروهی با بیمار درباره حالات فرد صحبت می کنند .

بدون درمان علائم بیماری بیشتر و شدیدتر می شود و زمان بیشتری طول می کشد تا فروکش کند .