افسردگی در کودکان

افسردگی یک بیماری است که در مرحله ی اول سبب ایجاد غم و ناراحتی در فرد می شود. این بیماری سبب می شود فرد رفتار های خاصی مانند پرخاشگری و احساس غم و نا امیدی از خود نشان دهد. این بیماری معمولا در کودکان با علائم پنهان خود را نشان می دهد و والدین متوجه آن نخواهند شد. زیرا این تغییرات رفتاری را نتیجه ی رشد و بلوغ کودک خود می دانند.

در بسیاری از موارد هم والدین متوجه افسردگی در کودک خود می شوند اما به دلیل نداشتن اطلاعات کافی و ترس از اجتماع این بیماری را انکار کرده و درمان را برای فرزند خود آغاز نمی کنند. این مورد سبب آسیب های جدی روحی کودک در سنین بالا تر می شود.

علائم افسردگی در کودکان چیست؟

افسردگی به دو صورت ممکن است اتفاق بیافتد: افسردگی پنهان و افسردگی آشکار.

در بیشتر موارد بررسی شده کودکان به نوع پنهان این بیماری دچار می شوند که به علت تشخیص داده نشدن بیماری، کودک درمان نمی شود. از جمله علائم پنهان این بیماری می توان به پرخاشگری، لجبازی، افت تحصیلی، بی قراری و حتی گاهی فرار از مدرسه اشاره کرد. عموم والدین این علائم را ناشی از سن کودک خود می دانند و آن را به بلوغ کودک مرتبط می کنند.

در مواردی هم ممکن است علائم به صورت آشکار ظاهر شده و کودک دائما احساس غم و نا امیدی داشته باشد. در مجموع نشانه های کودک مبتلا به افسردگی می تواند به صورت خشم، احساس تنهایی،گوشه گیری، اختلال در خواب و غذا، داد زدن و گریه کردن، خستگی، تفکر به مرگ، احساس پوچی، نداشتن دوست  و … خود را بروز دهد.

مقایسه ی افسردگی در کودکان و نوجوانان

افسردگی در خردسالان

افسردگی در این سنین بیشتر ناشی از رفتار های والدین مثل مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی، طلاق والدین و دعوا های بیش از حد والدین ناشی می شود. این بیماری همچنین می تواند مربوط به سلامت جسمی فرد و یا اتفاقات گذشته ی فرد باشد. کودک در این سنین بیشتر بصورت دعوا، خشم، تمایل به تنهایی و بازی نکردن با هم سن و سالان خود، تمایل نداشتن به مدرسه، دل درد و سر درد و تمایل به مرکز توجه بودن علائم بیماری را نشان می دهد. در این سنین والدین و معلمان می توانند به کودک کمک کنند. همچنین با مراجعه به کلینیک های روانشناسی و برگذیدن روانپزشک خوب می توان به درمان این مشکل روحی پرداخت و از آسیب های آینده جلوگیری کنند.

افسردگی در نوجوانان

افسردگی در این سنین اختلالی است که راحت تر قابل تشخیص است و والدین با ایجاد روابط صمیمانه با فرزندشان می توانند به آن پی ببرند. این کار با پرسیدن سوالاتی مانند این که در زندگی چه احساسی دارد و در حال حاظر مشکلی در احساسات خود دارد یا نه امکان پذیر است. از عوامل کاملا آشکار این بیماری خواب بیش از حد بیمار و احساس نا امیدی شدید در فرد است. اگر والدین به این بیماری پی نبرند می تواند عواقب بسیار خطرناکی مانند اعتیاد و خودکشی در این سنین به همراه داشته باشد. در مجموع ابتلا به این بیماری در دختران بیشتر از پسران است زیرا دختران روحیه و عواطف لطیف تری داشته و بیشتر در معرض آسیب روحی هستند.

تشخیص افسردگی در سنین کم

در سنین پایین افسردگی باید با توجه به علائم کودک تشخیص داده شود. اولین تشخیص توسط والدین انجام می شود. در قدم دوم والدین فرزند خود را نزد یک روانشناس خوب می برند تا بتواند در صورت وجود بیماری آن را تشخیص داده و به درمان بپردازد.

تشخیص در این سنین با مشاوره و پرسیدن سولات روانشناسی آغاز می شود. در بسیاری از موارد پزشک از والدین درخواست می کند تا با کودک تنها صحبت کند. همچنین گفتگو با والدین نیز یکی از برنامه های درمانی به شمار می رود. گفتگو با والدین می تواند در تشخیص علت بیماری بسیار مفید باشد.

گاهی منشا بیماری فرزند می تواند افسردگی والدین یا رفتار والدین با فرزند خود باشد که در این صورت نیاز به جلسات مشاوره با فرزند و والدین است.

گاهی برای تشخیص این بیماری، کودک زیر نظر گرفته شده و رفتار های او مانند نحوه بازی کردن، نحوه ارتباط با کودکان دیگر و … بررسی می شود.

درمان افسردگی کودکان

افسردگی یک بیماری خود درمان نبوده و حتما باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد. انتخاب روانپزشک خوب کودکان می تواند در درمان این بیماری بسیار تاثیر گذار باشد. در بیشتر موارد هنگام مواجهه با این بیماری پیشنهاد اول جلسات مشاوره است. جلسات مشاوره می توانند در درمان بیماری بسیار تاثیرگذار بوده و با یافتن ریشه ی ابتلا به بیماری به درمان بپردازند.

خانواده و محیط زندگی کودک از عوامل بسیار تاثیر گذار در ابتلا و همچنین درمان این بیماری می باشند. در تحقیقات به عمل آمده در زمینه افسردگی نتایج بدست آمده نشان داده است که بهترین درمان در ابتدا مشاوره می باشد. در صورت رفع نشدن مشکل، آغاز مصرف دارو می تواند درمانی قطعی به شمار آید. ترکیب روش دارو درمانی همراه با مشاوره با یک روانشناس مجرب می تواند بیشترین تاثیر را در درمان داشته باشد.

یکی از دارو های بسیار رایج در درمان افسردگی کودکان که توسط پزشک مربوطه تجویز می شود پروزاک است. مصرف این دارو توسط سازمان FDA برای درمان افراد 8 تا 18 ساله تایید شده است و نتیجه عالی داشته است.

راه های پیشگیری از افسردگی کودکان

تربیت درست و رفتار درست والدین با فرزند می تواند در این پیشگیری بسیار موثر باشد. والدین در مرحله ی اول باید به درک تفاوت روحی دختر و پسر پرداخته و بدانند واکنش اخلاقی آن ها نسبت به هر جنسیت چگونه باید باشد. همچنین برنامه ریزی برای کودکان از حس نا امیدی آن ها به زندگی می کاهد؛ یکی از روش های موثر تشویق کودکان به کاری که دوست دارند و شکوفا کردن احساسات آن ها است.

نتیجه گیری

افسردگی در کودکان یک بیماری است که می تواند هم تاثیر روحی و هم تاثیر جسمی روی فرد داشته باشد و سبب اختلالات رفتاری در کودک شود. این بیماری تمام جنبه های زندگی کودک را تحت تاثیر قرار داده و سبب بروز رفتار های غیر منتظرانه می شود. افسردگی به صورت خود به خود و با بزرگ شدن کودک رفع نمی شود بلکه جدی تر می شود. بنابراین در صورت مواجه شدن با این بیماری باید سریعا درمان را آغاز کرد. البته دستیابی به این نتیجه که کودکمان افسرده است کمی دشوار است.  یافتن و مراجعه به روانشناس مجرب در بیماری های روحی کودکان می تواند یکی از راه های موثر بوده و سبب شود کودک در مدت کمی درمان شود.

دکتر فرامرز ذاکری

متخصص روانپزشک متخصص کودک،افسردگی،اضطراب متخصص اعصاب و روان روانپزشک کودک و نوجوان بیش فعالی و عدم تمرکز درمان اختلالات، افسردگی،استرس،اضطراب درمان اختلال وسواس اجباری اختلال کمبود توجه در بزرگسالان بیش فعالی کمبود توجه در کودکان ADHD/ADD اختلال دوقطبی اختلال خوردن اختلال اضطراب منتشر اختلال ترس، وحشت و هراس اختلال استرس پس از سانحه PTSD جنون جوانی اختلال عاطفی فصلی SAD هراس اجتماعی بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی اختلال جنسی بی میلی و افزایش میل جنسی درمان بدون دارو بیماریهای مغز و اعصاب و روان با دستگاه نورو فیدبک و بیو فیدبک

نه + 2 =