آدرس مطب تهران، خیابان شریعتی، بین بلوار میرداماد
و بیمارستان مفید، ساختمان پزشکان ۲۰۰۰، طبقه همکف، واحد۲

اختلال پانیک

می دانستید ۱۰% از افراد جامعه ما مبتلا به اختلال پانیک یا هراس هستند ؟ اختلال پانیک یا هراس گروهی از اختلالات اضطرابی است که حمله ناگهانی داشته و ممکن است تا ۱۰ دقیقه ادامه داشته باشد . حملات این بیماری باید جدی گرفته شود و درمان صورت گیرد در غیر اینصورت زندگی روزمره فرد را مختل می کند . حال باید چیکار کرد ؟ با ما در ادامه همراه باشید .

علائم اختلال پانیک یا هراس

علائم جسمی

• تپش شدید قلب : تپش قلب در بیمارانی که اختلال پانیک دارند به حدی است که فرد احساس می کند قلب می خواهد از سینه خارج شود و حتی صدای ضربان را می شنود .
  • تنفس تند و احساس خفگی
  • تعریق زیاد ( عرق سرد )
  • احساس گزگز و بی حسی در دست و پا
  • سردرد های شدید
اختلال-پانیک

علائم روحی

• ترس شدید از مرگ به گونه ای که ارتباط فرد با واقعیت قطع می شود .

علت ایجاد اختلال پانیک

• مشکلات و خاطرات تلخی که فرد در دوران کودکی تجربه می کند . کودکی که مورد تجاوز جنسی قرار می گیرد یا والدین بی توجه یا پرخاشگر داشته یا مورد بدرفتاری اطرفیان قرار گرفته باشد . خاطرات در ناخودآگاه فرد می ماند و در شرایط خاص مانند مشکلات خانوادگی ، شغلی و سایر اختلالات روانی فعال می شود و می تواند منجر به حملات هراس می شود .
  • ژنتیک : والدینی که دچار هراس هستند ، احتمال اینکه والدین آنها این اختلال را داشته باشد به طور متوسط ۶ برابر افراد است .
  • اختلالات فیزیولوژیک : بیماری ریتمی قلبی ، دیابت ، بیماری های غددی و عدم فعالیت درست تیروئید ، مصرف مواد مخدر می تواند منجر به حملات اضطرابی و هراس شود .

برای تعیین وقت قبلی و مشاوره با دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک با شماره های ۲۲۲۶۰۰۶۷ – ۲۲۷۲۵۵۰۶ تماس بگیریدو به آدرس اینستاگرام مراجعه کنید.

عوارض اختلال پانیک

حملات پانیک به طور ناگهانی اتفاق می افتد و ممکن است زندگی روزمره فرد را دچار اختلال کند . افرادی که دچار حملات می شوند اعتماد به نفسشان کاهش می یابد . همچنین فرد نگران نگرش و قضاوت دیگران می شود . در بیشتر موارد از شرایط و اماکنی که باعث تحریک یا بروز حمله می شود ، هراس دارد .

درمان قطعی پانیک

اولین نکته در ارتباط با این بیماری کاهش ترس می باشد . حال سوال اینجاست چطور می توان بر این ترس ها غلبه کرد ؟ توجه به آگاهی های ذیل می تواند به کاهش ترس کمک کند :

• به این واقعیت واقف باشید که پانیک صدمه جسمی جدی وارد نمی کند بنابراین ترس از مرگ بی مفهوم است . و ترس تنها یک توهم می باشد .
  • صحبت کردن با یک مشاور یا روانپزشک درباره وضعیت خود بسیار کمک کننده است .
  • زمانی که حمله هراس ایجاد شد بعد از اتمام آن تمام حالات خود را یادداشت کنید . این کار برای اینست که برای مقابله با حملات بعدی آماده باشید و آن را کنترل کنید . سعی کنید در حین حمله به مرگ فکر نکنید . حتی اگر می توانید در زمان بروز حمله احساسات خود را یادداشت کنید .
  • اطلاعات خود را درباره این بیماری زیاد کنید و تجربیات بیماران را در این خصوص بشنوید.
  • استفاده از روش های ریلکشن مانند یوگا کمک کننده است .
  • کلیدی ترین نکته در درمان این بیماری ایسنت که پانیک را به عنوان موجودی ضعیف بنگرید .

نتیجه

اختلال پانیک یکی از اختلالت روانی است که باید جدی گرفته شود و برای درمان آن باید به روانپزشک مراجعه کنید .