آر تی ام اس (RTMS)

دستگاه آر تی ام اس RTMS یکی از نوین ترین دستگاه هایی است که این روز ها در حوزه درمان انواع بیماری های روانی و جسمی کاربرد دارد.

دستگاه آر تی ام اس علاوه بر این که اثرات درمانی قابل توجهی را برجای می گذارد هیچ گونه عارضه و پیامد منفی خاصی را برای افراد به وجود نمی آورد.

اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که علاقه دارید آشنایی بیشتری با دستگاه آر تی ام اس و موارد کاربرد داشته باشید این مقاله را از دست ندهید. در پایان این مقاله نیز از هزینه های درمانی مربوط به روش آر تی ام اس سخن خواهیم گفت.

آر تی ام اس (RTMS)

دستگاه آر تی ام اس چیست؟

دستگاه آر تی ام اس نوعی دستگاه درمانی است که در زمینه تحریک الکتریکی مغز بکار گرفته می شود. این دستگاه با ابزارآلاتی که دارد می تواند با تحریک الکتریکی مغز و ایجاد تغییرات گسترده در فعالیت های طبیعی مغز به بهبود وضعیت مغزی و در نهایت به درمان بسیاری از بیماری ها و اختلالات کمک کند.

مراحل درمان با دستگاه آر تی ام اس

• در ابتدا باید روی صندلی مخصوصی بنشینید.
  • ابزار هایی روی سر شما قرار می گیرند که امکان ایجاد میدان مغناطیسی را فراهم می کنند.
  • این تحریکات الکتریکی باعث می شود که تمامی نورون های مغزی در یک ناحیه خاص درگیر شوند و فعالیت های کوتاه مدتی داشته باشند.
  • تحریک یا بازداری از فعالیت های مختلف مغزی باعث می شود که بسیاری از مهم ترین بیماری های روحی و روانی درمان شود.

انواع موارد کاربرد دستگاه آر تی ام اس

یکی از پرتکرار ترین سوالاتی که مطرح می شود این است که دستگاه آر تی ام اس در درمان کدام بیماری ها اثر دارد؟.

انواع موارد کاربرد دستگاه آر تی ام اس از این قرار است:

• درمان افسردگی؛ دستگاه آر تی ام اس موثر ترین روش درمانی در درمان افسردگی هایی است که نسبت به دارو درمانی پاسخ مثبتی را از خود نشان نمی دهند.
  • درمان اختلال اضطراب
  • درمان اختلال استرس
  • درمان اختلال وسواس
  • درمان توهمات شنوایی
  • درمان اختلال پارکینسون
  • درمان اسکیزوفرنی
  • درمان آسیب های مغزی مثل سکته مغزی
  • درمان اختلال دو قطبی
  • درمان بیماری صرع
  • درمان سردرد های میگرنی
  • درمان توهمات
  • درمان فلج صورت

برای دریافت مشاوره  و درمان مشکلات خود توسط دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک   می توانید با شماره 22260067  تماس بگیرید .

و همچنین با دنبال کردن آدرس اینستاگرام دکتر فرامرز ذاکری از آخرین مقالات و مطالب سایت ایشان باخبر شوید.

دستگاه آر تی ام اس چه مزایایی دارد؟

مهم ترین مزایایی که می توانیم برای دستگاه آر تی ام اس و این روش درمانی برشمریم این است که:

• بدون درد؛ در واقع زمانی که سنسور ها روی سر شما قرار می گیرد هیچ گونه دردی را احساس نخواهید کرد. در تمام طول روند درمان با آرامش می نشینید و به توصیه های بهترین روانپزشک گوش می دهید و اقدامات لازم را انجام می دهید.
  • بدون خطر؛ تاکنون هیچ خطری برای این روش درمانی و در زمینه بکار گیری دستگاه آر تی ام است گزارش نشده است
  • بدون عارضه؛ انواع روش های درمانی دیگر مثل دارو درمانی دارای عوارضی هستند که در این روش درمانی منتفی است. مثلا در دارو درمانی افزایش وزن، خواب آلودگی و یا بی حالی دیده می شود که دستگاه آر تی ام اس چنین چیزی را در پی نخواهد داشت.
  • روش درمانی غیر تهاجمی
  • تاثیرات درمانی قابل توجه با ماندگاری بالا؛ در صورتی که روند درمان به طور کامل طی شود اثرات درمانی این روش به مدت طولانی ماندگار خواهد بود.
  • اثر گذاری درمانی در کوتاه ترین زمان
  • نیازی به بیهوشی ندارد؛ شما در وضعیت کاملا هوشیار در جریان روند درمان قرار خواهید گرفت و به هیچ نوع روش درمانی مکمل نیازمند نیستید.
  • روش درمانی سرپایی؛ بعد از این که روند درمان به پایان رسید می توانید به منزل مرتجعت کنید.

هزینه درمانی با روش آر تی ام اس

واقعیتی که وجود دارد این است که هزینه هایی که برای درمان با دستگاه آر تی ام اس تعیین می شود با توجه به معیارهای مختلفی مشخص می گردد برای مثال:

• تعداد جلسات درمانی
  • نوع اختلال و بیماری قابل درمان

در واقع هر بیماری که به پزشک مراجعه می کند با یکسری شرایط اختصاصی روبرو است. بنابراین هر بیمار بسته به این که چه درجه ای از بیماری ( از شدید تا خفیف) را تجربه می کند باید در تعدادی از جلسات درمانی شرکت کند. شدت و نوع بیماری باعث می شود که هر کسی نیازمند تعداد جلسات مشخصی باشد.

پس زمانی که بیماران به پزشکان مراجعه کردند و بعد از بررسی های لازم تعداد جلسات تقریبی تعیین می شود و هزینه ها حدودی اعلام می شود.

کاربرد دستگاه آر تی ام اس RTMS

دستگاه آر تی ام اس چه نوع سردردهایی را درمان می کند؟

دستگاه آر تی ام اس برای درمان کدام از انواع وسواس ها کاربرد دارد؟

آیا دستگاه آر تی ام اس خطرناک است؟

برای درمان با دستگاه آر تی ام اس به چه پزشکی مراجعه کنم؟

دستگاه آر تی ام اس از جمله دستگاه های درمانی است که این روزها اثرات درمانی قابل توجهی را از خود بجای گذاشته است.

اگر جزء افرادی هستید که:

سردرد های شدیدی دارید

افسردگی دارید

برخی از علائم وسواس را در خود مشاهده می کنید و یک روانپزشک خوب تشخیص اختلال وسواسی را روی شما گذاشته است این مقاله را از دست ندهید.

کاربرد دستگاه آر تی ام اس RTMS

روش درمانی آر تی ام اس چگونه انجام می شود؟

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال مکرر یعنی همان آر تی ام اس یک روش غیر تهاجمی شامل پالس مغناطیسی کوتاه مدت می باشد. هدف از ارسال اشعه های مغناطیسی تحریک سلول های عصبی است. در نتیجه نورون های منطقه مورد نظر تحریک می شود و درنهایت عملکرد مدارهای مغزی تغییر می کند.

به بیان ساده تر با استفاده از ابزارهایی خاص می توانند نواحی مختلف مغزی شما را با امواج الکتریکی تحریک کنند. تحریک مغزی تغییر فرایند ها و عملکرد مغزی را در پی دارد. به همین منوال می توانند بسیاری از بیماری ها را با این روش درمان کنند.

درمان انواع سردرد های میگرنی با دستگاه آر تی ام اس

یکی از مهم ترین کاربردهایی که دستگاه آر تی ام اس دارد درمان انواع سردردهای میگرنی می باشد. از جمله انواع آن ها:

• سردرد میگرن عصبی
  • سردرد میگرن مزمن
  • سردرد میگرن قائدگی
  • سردرد تنشی

درمان انواع وسواس ها با دستگاه آر تی ام اس

افرادی که به انواع وسواس ها دچار هستند می توانند برای درمان و کاهش علائم وسواس هایشان از روش درمانی آر تی ام اس کمک بگیرند. انواع وسواس ها مثل:

• اختلال وسواس فکری و عملی
  • اختلال وسواس مو کندن: مثل موی سر یا ابرو و مژه
  • اختلال وسواس پوست کندن: مثل پوست لب
  • اختلال وسواس بدریخت انگاری: در واقع اینان تصور می کنند که صورت و بدن شان بسیار زشت و غیر قابل تحمل است

درمان افسردگی با دستگاه آر تی ام اس

افسردگی نیز از جمله بیماری های شایع روانی است که این روز ها آمار ابتلا به آن بسیار قابل توجه می باشد. در ابتدای مسیر درمانی افراد تحت دارو درمانی قرار می گیرند اما در مواردی که افراد دچار افسردگی های مقاوم به دارو باشند بهترین جایگزین درمانی روش آر تی ام اس می باشد.

بنابراین در این موارد توصیه اکید به افراد این است که به یک روانپزشک خوب یا متخصص اعصاب خوب مراجعه کنید که با دستگاه تحریک مغناطیسی مغز rtms آر تی ام اس به درمان بیماران می پردازد.

بهترین روانپزشک و درمانگر با روش آرتی ام اس

برخی از افراد زمانی که با مزایا و کاربردهای فراوان دستگاه آرتی ام اس آشنا می شوند اولین پرسشی که دارند این است که:

روانپزشک خوب برای درمان با دستگاه آر تی ام است چه کسی است؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بسیاری از پزشکانی که با عنوان روانکاو، روانپزشک خوب یا بهترین روانپزشک شناخته می شوند صلاحیت انجام این روش درمانی را با دستگاه آر تی ام اس دارند.

اما برخی از آن ها در زمینه این روش درمانی به طور متمرکز عمل می کنند. بنابراین حتماً یک روانپزشک خوب یا یک روانکاو خوب را بیابید سپس روند درمان را به وی بسپارید.

خوشبختانه روانکاو ها و روانپزشکانی هستند که توانمندی خود را در حوزه درمانگری و روانکاوی نشان داده اند و می توانند بهترین نتیجه درمانی را برای شما رقم بزنند. متخصصین اعصاب نیز از دیگر روان درمانگرانی هستند که می توانند خدمات درمانی در این حیطه را ارائه کنند.

ویژگی های بهترین روانپزشک

یک روانپزشک خوب با روانکاو باید:

• تخصص زیادی در زمینه انواع روش های درمانی در حوزه کاری خودش داشته باشد
  • بهترین ابزارآلات را در روند درمان بکار گیرید
  • با بیمار و مراجعه کننده اش همدلی داشته باشد
  • در زمینه هزینه های درمانی با روش آرتی ام اس با بیمارانش مدارا و مماشات کند. کسانی هستند که با وجود نیاز به این روش درمانی اما تاحدودی هزینه های درمانی برایشان سنگین است. بسیاری از پزشکان در این زمینه می توانند همکاری داشته باشند.

نتیجه گیری کلام

علیرغم این که این روش درمانی و دستگاه آر تی اس بدون خطر و ایمن هستند ولی حتما باید از سوی بهترین و معتبرترین متخصصین و درمانگران انجام شود. تجربه و تخصص روانپزشک خوب باعث می شود که اولا این روش درمانی به درستی بکار گرفته شود و از سوی دیگر شاهد بروز مشکلات دیگری نباشیم.

بنابراین توصیه ما این است که پیش از شروع روند درمان نسبت به میزان تجربه و آگاهی درمانگران اطمینان حاصل کنید سپس روند درمان را به آن ها بسپارید.

شما کاربران گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بهترین روانکاو در تهرانمقاله مورد نظر را مطالعه بفرمایید تا بنوانید یک روانپزشک خوب برای حل مشکلات مروبط به استرس و اضطرابی خود بیابید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر فرامرز ذاکری متخصص اعصاب و روان و روانپزشک.​

drzakeri